1912 Napoleonic Egg
1912 Napoleontisch Ei

Gift Nicholas II aan Maria Feodorovna
Gemaakt in Sint Petersburg
Eigenaar: Matilda Geddings Gray Foundation,
New Orleans Museum of Art, Louisiana, USA
November 22, 2011 – November 2021 - Long-term Installation in New York Metroplolitan Museum of Art (Expanded date!)
Hoogte: 11,7 cm

Napoleonic Egg

Het 1912 Napoleonic Egg is gemaakt van geel goud, doorschijnend smaragdgroen en robijnrood emaille, rozetgeslepen diamanten en voor de binnenkant, fluweel en satijn. Het miniatuur schermpje is gemaakt van geel goud, rozetgeslepen diamanten, platina, doorschijnend smaragdgroen emaille, mat wit emaille en gouache op ivoor.

Dit Ei in de Franse Empire stijl is gemaakt ter gelegenheid van de 100-jarige herdenking van de Oorlog van het Moederland tegen Napoleon en speciaal de overwinning bij Borodino in 1812. Het centrale ontwerp van dit Ei wordt gevormd door zes panelen die om en om het embleem van de Romanovs, de dubbelkoppige adelaar, afgewisseld met militaire trofeeën, tonen. BoNapoleonic Egg screenNapoleonic Egg openvenop het Ei, onder een portret diamant, de kroon en het monogram van de Keizerin Weduwe, Maria Feodorovna. Onderop het Ei een zelfde, kleinere, portretdiamant met daaronder de datum, 1912.

Het Ei kan worden geopend en verbergt de surprise, een opvouwbaar schermpje met zes achtkantige miniatuurtjes door de hofminiaturist Vasilii Zuiev, gesigneerd en gedateerd 1912. Op deze paneeltjes zijn leden van het regiment van de Tsarina te zien, de details daarvan zijn op de achterkant van elk paneeltje beschreven. Deze achterkanten zijn geëmailleerd in doorschijnend wit emaille en afgewerkt met groen emaille. In het midden in Cyrillisch schrift het monogram van de Dowager Empress.

Napoleonic Egg Miniature

Achtergronden bij dit Ei

Maria Feodorovna was erekolonel in verschillende regimenten en was heel erg populair bij de troepen die haar zagen als de enige ware Tsarina van Rusland. De arme Alexandra was overigens bij het héle Russische volk niet zo populair. Enerzijds kwam dat doordat zij voor haar huwelijk met de Tsaar een Duitse Prinses was (Duitsland was lang een vijand van Rusland) en nogal gesloten en teruggetrokken was, wat werd aangezien voor hooghartigheid. Anderzijds kwam het door haar hechte band met de mysterieuze monnik Rasputin waarin zij een vast geloof had als het om de genezing van haar zieke zoon en troonopvolger Alexei ging. De indruk bestond dat de monnik nogal veel invloed op haar had en zich met staatszaken bemoeide, en indirect via Alexandra toegang had tot de Tsaar.

Dit is één van slechts twee Imperial Easter Eggs waarvan de originele ontwerptekeningen zijn teruggevonden. Het andere Ei is het 1909 Standart Egg. Fabergé zelf heeft dit Ei in 1912 overhandigd aan Maria Feodorovna.

In 1930 was het Napoleonic Egg één van de tien Eieren die zijn verkocht aan de Hammer Galleries in New York, voor 5.000 roebel, ongeveer € 2.500. In 1927 in een privé collectie. Vanaf 1951 Eigendom van Matilda Geddings Gray, olie-erfgename. 1971 overgegaan in de collectie van wijlen Matilda Geddings Gray en vanaf 1972 in de Matilda Geddings Gray Foundation, New Orleans Museum of Art, USA.

Eggs in Moscow in the 1930's

Het 1914 Catherine the Great Egg, het 1894 Renaissance Egg en het 1912 Napoleonic Egg gefotografeerd in Moskou in de 1930-er jaren, nog voor de verkoop naar het buitenland. Courtesy Fabergé Research Newsletter, April 2017.

volgendeVolgend Ei

Previous EggVorig Ei

 

 

Pagina gewijzigd: April 5, 2018